Om tegemoet te komen aan de uitdagingen van morgen, wenst CD&V N-VA Zulte veel actiever in te zetten op een toekomstgerichte, kwalitatieve en duurzame uitbouw van de gemeentelijke diensten. Dit betekent inspelen op de continue digitale evolutie, oog voor efficiëntie bij elk contactpunt met de burger en verder optimaliseren van de diverse beleidsdomeinen.
Een gemeente is een administratieve organisatie die lokale leefgemeenschappen dient te ondersteunen. CD&V N-VA zal dan ook de discussie niet uit de weg gaan en onderzoeken of en welke fusie of geïntegreerde samenwerking met een buurgemeente of stad een meerwaarde kan bieden voor de lokale leefgemeenschappen.
1.1. Een gemeente ten dienste van haar inwoners: klantgericht en efficiënt
Omdat een gemeentelijke administratie en dienstverlening geen doel op zich zijn, maar een middel om burgers individueel maar ook als collectief ten dienste te zijn, moeten we ook alles in het werk stellen om deze opdracht ook zo in te vullen. Een extra inspanning van iedereen binnen deze organisatie om dit doel te bereiken, moet dus kunnen.
Algemene doelstelling: De burger moet, veel meer dan nu, centraal staan in onze gemeente. Het integreren van slimme technologieën is dan ook geen doel op zich én mag zeker niet “controle” als uitgangspunt hebben. Integendeel, de digitale evolutie moet onze gemeente toelaten een “dienstverlening op mensenmaat” te organiseren met oplossingen voor de diverse sociale en maatschappelijke problemen die op ons afkomen. Iedereen blijven informeren: digitaal als het kan, op papier als het moet. We moeten erover waken dat de digitalisering de kloof met sommige burgergroepen niet gaat vergroten. Naast het efficiënte digitale communicatiebeleid mogen de klassieke kanalen niet uit het oog verloren worden: soms is een gesprek nodig, soms is een brief net iets meer laagdrempelig, soms is een klassieke infovergadering net iets meer verhelderend, …
- Actiepunten:
- Een bereikbare gemeente
- Optimaliseren en uitbreiden van de openingsuren gemeentehuis & beschikbaarheid gemeentelijke diensten. Volgens CD&V N-VA Zulte is er nog ruimte voor het verder optimaliseren van de regeling inzake toegankelijke openingsuren, zodat deze zowel tegemoet komen aan de veranderende noden van de burger (flexibiliteit) maar die ook acceptabel blijven voor de gemeentelijke medewerkers. Openstellen van bepaalde diensten op zaterdag moet bespreekbaar worden.
- Er dient meer te worden geïnvesteerd in een algemeen informatieloket
- Huwen tijdens weekend zal worden uitgebreid
- Gemeentehuis moet een Gemeente”thuis” zijn :
- De diensten een gezicht geven
- Klantvriendelijkheid
- Toegankelijkheid
- Terug meer actieve begeleiding rond pensionering. Gezien de sterke toename van het aantal burgers dat afstevent op de pensioengerechtigde leeftijd willen wij vanuit CD&V N-VA Zulte (net zoals in naburige gemeenten) zitdagen van de Federale overheidsdienst Pensioenen op het gemeentehuis waarbij betrokken medeburgers terecht kunnen met al hun vragen en bedenkingen. Dit breiden we uit met een gelegenheidsloket op verplaatsing zoals aangehaald bij het seniorenbeleid.
- Een degelijk personeelsbeleid
- Een actief begeleidings-, en coaching traject van de gemeentelijke medewerkers zal toegevoegd waarde brengen en de medewerkers versterken in hun rol.
- Personeelsbezetting nauwlettend onder controle houden. Onder het motto “efficiënter inzetten van de beschikbare talenten”
- Blijvend investeren in kwaliteitsvol gemotiveerd en klantgericht personeelsteam, vooral aandacht voor basiswerking naar burger toe
- Screening intern/extern uitvoeren op de werking van onze gemeentelijke diensten om te komen tot verdere actualisatie en verhoogde efficiëntie
- Screening van alle bovenlokale samenwerkingen (verstevigen waar zinvol/ onderzoek naar impact en belang van een fusie)
- Actief inzetten van gespecialiseerde kennis van inwoners in de gemeente via het opzetten van echte gespecialiseerde kennisgroepen voor specifieke thema’s.Met onze “kennislabs” willen we de nu onderbenutte specifieke kennis bij de burgers maximaal gebruiken bij de uitvoering en vorming van het gemeentelijk beleid
- De digi gemeente
- Bescherming van de privacy: CD&V N-VA Zulte wil een democratisch debat organiseren rond de bescherming van éénieders privacy. Welke gegevens worden door de verschillende gemeentelijke diensten verzameld, opgeslagen, verwerkt, vrijgegeven, … ? Wat zijn onze burgerrechten binnen het vernieuwde wettelijke kader (GDPR) ? Wij luisteren graag naar de verzuchtingen en noden van onze burgers, ondernemingen en zelfstandigen. Elke burger verdient hieromtrent duidelijkheid
- Nieuwe vormen van inspraak. Voor CD&V N-VA Zulte is de gemeente van de toekomst een gemeente waarin de burgers niet enkel betrokken worden bij de besluitvorming, maar waarbij deze ook daadwerkelijk concrete inspraak moet kunnen krijgen via een vorm van co-creatie (bv. projecten die gezamenlijk uitgewerkt worden voor bepaalde wijken of verkavelingen m.b.t. efficiënte aanwending van nieuwe energiemogelijkheden). Echte inspraak vraagt een professionele aanpak en maximale inspanningen om burgers te betrekken bij het beleid.
- Veel verdergaande digitalisering van de gemeentelijke diensten. Digitaal loket met integratie van de nieuwste technologie. Skype, live chat e.a.
- Een degelijk wifi-netwerk voorzien in elke gemeentezaal.
- Opmaak van een goed onderbouwd charter dat als leidraad kan dienen voor alle gemeentediensten kan hiertoe bijdragen
- Om een innovatieve en slimme lokale overheid uit te bouwen dient er per legislatuur een I-scan te gebeuren. Dit is een intensieve oefening waarbij de organisatiekenmerken van de gemeente, de inzet van ICT in hun organisatie en de relatie tussen beiden wordt geanalyseerd
- Een gebruiksvriendelijke nieuwe gemeentelijke website is absoluut noodzakelijk. De integratie van een chatbox biedt hierbij een meerwaarde.
- Om iedereen digitaal mee te krijgen, voorzien we publiek toegankelijke computerpunten in elke deelgemeente. Ook periodieke workshops per deelgemeente omtrent computergebruik en digitale middelen zijn hier onlosmakelijk deel van. De bibliotheek kan hierin een rol spelen als centraal punt om deze vormingen te organiseren.
- Verdere ontwikkeling en implementatie van een opvolgingssysteem dat dossiers, klachten en meldingen makkelijker traceerbaar maakt. (burger moet stand van zijn dossier op elk moment digitaal kunnen volgen)
Een reactie achterlaten