Zulte wil verder leefbaar zijn, wil bruisen en kunnen versterken en moet economisch ook gezond zijn. Dit vergt niet alleen bijzondere aandacht voor de lokale middenstand en economie, maar vraagt ook voldoende werkgelegenheid voor de inwoners. Een goede tewerkstellingsgraad is de beste garantie voor de leefkwaliteit van onze burgers én de gemeente.
Een bloeiende lokale middenstand is een noodzaak voor het behoud van de leefbaarheid van onze kernen. Ook de land- en tuinbouw die typerend is voor onze Leiegemeente verdient de nodige ondersteuning en moet behouden blijven.
6.1 Handel en middenstand een absolute noodzaak voor leefbaarheid van onze kernen
- Actiepunten
- Lokale handel promoten, via permanente promotiekanalen, stimuleren van handelsacties, waarbij de gemeente een echte coördinerende, maar vooral ondersteunende rol vervult (niet éénmaal per jaar maar op permanente basis lokale handel in de kijker plaatsen) (eindejaar acties, sociale horeca-activiteiten, uitwerken thematochten langs horeca en handelszaken,…)
- Faciliteren en stimuleren pop-ups
- Organiseren van een echt proactief ondernemersloket
- Eerstelijnshulp bij vergunningsaanvragen
- Zorgen voor aantrekkelijke centra die handel aantrekken
- Bij parkeerbeleid rekening houden met de handelaars
- Uniforme signalisatie van onze bedrijven en handelszaken
- Opstellen van een handelsplan: inventarisatie aanbod en noden (bv knelpuntwinkels)
- Economische en handelsraad verder versterken
- De Zultebon aantrekkelijker maken. Een vlotte verwerking garanderen en promotiecampagnes zoals nieuwe inwoners verwelkomen met een bon.
- Themadecoraties uitwerken i.s.m. Zultse handelsleven ( Pasen , Kerst , Zomer, …)
- Bij vernieuwingsprojecten of bij woonontwikkelingsprojecten zoals de verlaten sites maar ook in het masterplan voor kerngebied Zulte en masterplan Olsene centrum moet sterk ingezet worden op voorzieningen voor buurtverzorgende handel. Ook kantooractiviteiten kunnen hier heel gericht een plaats krijgen
- Ondersteuning en actief houden van de bestaande KMO-zones
- Verdere actieve uitbouw van het lokaal toerisme als echte economische activiteit
- Bijzondere proactieve aandacht voor zelfstandigen en handelszaken tijdens wegenwerken (de middenstandstoets)
- Waken over optimaal ruimtegebruik van de bestaande industriezones
- Gericht versterken van premiestelsel voor nieuwe handelszaken/ bepaalde specifieke ondernemingen en nichewinkels
- Om lokale en regionale werkgelegenheid te promoten wensen we jaarlijks een jobbeurs te organiseren met de lokale en regionale bedrijven
- Via het organiseren van lokale opleidingen i.sm. de VDAB willen we werkzoekenden terug klaar maken voor de arbeidsmarkt (verlagen dus van de drempel)
- Actief gebruik van de app als promotiemiddel voor de lokale handelszaken en jobaanbod
- Aanstelling van een centrummanager i.s.m. provincie of andere gemeenten om onze kernen te activeren op vlak van handel
- Blijven begeleiden en volgen van nieuwe zaken ook na opstart
- Ook de lokale webwinkelinitiatieven meenemen in de promotie
- Opzetten van een lokale “ondernemers award”
- Maximaal beroep doen op lokale handelszaken voor eigen gemeentelijke aankopen
- Gemeentelijk initiatief om vakantieplanning van lokale middenstand kenbaar te maken. (zoals recent bij de bakkers gebeurde tijdens de zomervakantie).
6.2 Een ondersteunend en flankerend beleid voor land- en tuinbouw
Als landelijke gemeente blijven wij streven naar een duurzaam land- en tuinbouwbeleid en een dynamisch plattelandsbeleid.Dit vereist voldoende inspraak van de lokale land- en tuinbouwers in het beleid, correcte
informatie en een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente. Daarnaast zal de gemeente in voldoende open ruimte en rechtszekerheid voorzien. De gemeente dient een actieve rol te spelen in de vrijwaring van de belangen van de landbouw in de Leievallei in kader van het Seine Schelde project.
Tot slot zal de gemeente de land- en tuinbouw, de verkoop van hoeveproducten en hoevetoerisme promoten en het positieve imago van de sector bevorderen. Daarbij wordt voldoende aandacht besteed aan de promotie van streekproducten en het principe van de korte keten. Dit zijn immers de “meest eerlijke producten”, dicht bij huis gemaakt.
- Actiepunten
- Promotie Zultse landbouwbedrijven, bijzondere aandacht voor duurzame landbouw
- Ondersteuning en promotie voor lokale landbouwproducten bv. Boerenmarkt, thuisverkoop, …
- Ondersteuning en promotie van hoevetoerisme als aanvulling op agrarisch inkomen
- Betrekken landbouwers bij onderhoud openbaar groen/landschaps- en natuurbeheer: landelijke wegen, trage wegen, zoomwegen, snoeien van bomen, scheren van hagen, ijs/sneeuwvrij houden van de wegen, … als aanvulling op agrarisch inkomen
- Project Seine-Schelde: gemeente Zulte dient actief op te treden in ontwikkeling van dit project. Vrijwaring van de belangen van de landbouw.
5.3 Toerisme als versterkende economische kracht
Een positieve uitstraling, de lokale erfgoed- en andere troeven van onze mooie Leiegemeente en de promotie ervan zorgen er voor dat inwoners fier zijn op de gemeente waar zij wonen en versterken de eigen gemeentelijke identiteit. Wanneer onze gemeente voldoende toeristisch attractief is, schept dit bovendien kansen voor zowel de gemeente, de lokale ondernemers als de bevolking. Een goede “gemeentemarketing” zet onze gemeente op de kaart en versterkt zo de gemeente. Dit vereist niet alleen voldoende en goede promotie van de lokale troeven, maar vraagt ook verder de nodige inspanningen van de gemeente met betrekking tot het behoud van het aanwezig erfgoed, het onderhoud van wegen, fiets-, wandel- en voetpaden, bewegwijzering, het uitbreiden van verblijfsvoorzieningen i.s.m. de private sector,…
De gemeente is inzake toerisme echter geen eiland op zich. Ons toeristisch beleid is dan ook verder geënt op de toeristische streekvisie en heeft eveneens voldoende aandacht voor streekproducten en de samenwerking met lokale handelaars en horeca in het bijzonder.
- Actiepunten:
- Promotie via nieuwsbrieven en sociale media.
- Verder uitwerken van totaal toeristisch pakket gericht op groepsbezoeken
- Ontwikkeling en organisatie van een eigen Zultse wandel – en fietsparcours over de drie deelgemeenten heen
- Organisatie van een imagoversterkend “Leie-evenement“
- Optimaal gebruik van de nieuwe aanlegsteiger in Machelen: tijdens vakanties en op afspraak organiseren van boottochten op de Leie tussen Machelen en Zulte, in samenwerking met buurgemeenten en verbroederingsgemeente Halluin
- Zulte terug als toeristische trekpleister op de kaart zetten
- Actiever gebruik van facebook en andere digitale platformen om de ontspanning en ontdekkingsmogelijkheden in Zulte te promoten
Een reactie achterlaten