Zulte kan enkel leefbaar en verbindend zijn indien alles ook voldoende veilig bereikbaar is voor iedereen. Dit vereist een duurzame, realistische en tegelijk ambitieuze visie op mobiliteit, gebaseerd op het STOP-principe.  Heel concreet willen wij in Zulte voorrang geven aan stappers, trappers, openbaar vervoer en persoonlijk gemotoriseerd vervoer in deze volgorde. Elke nieuwe heraanleg dient dus deze toets te doorstaan.

Als gemeente willen we verplaatsingen te voet en met de fiets aanmoedigen en zijn verdere “zinvolle” en wel overwogen investeringen in de veiligheid van de zwakke weggebruiker nodig.

We willen vooral een verkeersveilige omgeving die niet stopt aan de gemeentegrenzen.  We geven hierbij prioriteit aan veilige schoolomgevingen en veilige trajecten naar de scholen. Bovendien willen we Zulte laten uitgroeien tot een echte “fietsgemeente”…

1.1.        Fietsvriendelijke gemeente

We staan met zijn allen te veel in de file, zelfs tot in onze dorpskern. Dat kost handenvol geld, legt beslag op onze vrije tijd en is een ramp voor onze leefomgeving. Daarom als alternatief: DE FIETS: goedkoop, snel, gezond, klimaatvriendelijk en bevorderend voor het sociaal contact. Het doel is om Zulte te laten uitgroeien tot een Fietsgemeente en het beleid hiervoor te baseren op volgende principes: fietsdialoog, fietsbril, fietscenten, fietsverbinding, fiets-minder-hinder, fietsenstalling, fietspad, fietsschool, fietsactie, fietsvoorbeeld. Grote aandacht dus voor het fietsbeleid, de fietser, het (fiets)verkeer, de fietsveiligheid en het fietscomfort

  • Actiepunten:
    • Stimuleren fietsgebruik:
      • Fietsenverhuur activeren en gebruiksvriendelijker maken (samenwerking met Deinze-Waregem en lokale fietsenhandelaars)
      • Stimuleren van het gebruik van fietshelmen
      • Uitbreiding van deelfietsen als aanvulling op het openbaar vervoer. Waar mogelijk in samenwerking met de lokale handelaars.
      • Proactief bedrijven stimuleren om werknemers aan te moedigen met de fiets te komen (pendelfonds)
      • Elektrische fiets als vervoermiddel ook gemeentelijk stimuleren
      • Aandacht voor breedte van de fietspaden voor minder mobiele fietsers (driewielers) maar ook voor ouders met fietskar , wegwerken van obstakels
      • Fietstocht voor nieuwe inwoners om gemeente te leren kennen
      • Meer zitbanken en faciliteiten langs fietssnelweg voorzien
  • Veiligheid:
    • Actiever sensibiliseren rond verkeersregels
    • Jaarlijkse fietsencontrole, fietsregistratie en  actief stimuleren van dragen van fluo
    • Veilige fietsroutes en fietsroutekaarten
    • Lichten blokkeren op 4 punten met doorgang voor fietsers
    • Fietsostrade versneld afwerken en wegwerken van de blinde vlekken + fietspaden waar mogelijk i.s.m. provincie of Vlaanderen, doch waar nodig met eigen financiering.
    • Bijzondere aandacht voor veilige fietspaden naar de fietsostrade
    • Een veilige fietsverbinding tussen de drie kernen, zonder blinde vlekken, moet gerealiseerd zijn tegen einde van de komende bestuursperiode
    • Voorzien van fietsfaciliteiten in elke kern en aan elke publieke infrastructuur: oplaadpunten voor elektrische fietsen, visueel goed geïmplementeerde fietsenstallingen, fietsnoodkasten en fietspompstations i.s.m. met lokale fietshandelaars.
  • Onderhoud fiets- en wandelpaden. Plan van aanpak over de grenzen van de gemeente heen.
  • Dynamische zone 30 in schoolomgevingen. (Snelheidsbeperking op moment van start en einde schooldag).

1.2.        Verkeersveilige omgeving voor scholen jeugd- en sportsites.

Schoolomgevingen en de accommodatie van jeugd en sport moeten absoluut de prioriteit krijgen op vlak van verkeersveiligheid. Deze sites moeten vlot bereikbaar zijn. Om mensen te overtuigen om te kiezen voor niet-gemotoriseerd transport moet er aandacht zijn voor veilige (fiets)routes naar deze sites en veilige oversteekplaatsen voor zowel fietsers als voetgangers.

  • Actiepunten:
    • Extra aangekondigde politiecontrole op wegen naar school
    • Blijvende ondersteuning voor gemachtigde opzichters in elke schoolomgeving.
    • Ouders en kinderen sensibiliseren rond verkeersregels met de duidelijke boodschap dat zo de veiligheid voor iedereen beter wordt.
    • Aanleg veilige fietsroutes
    • Mobiliteitsplan rond scholen herbekijken (zwaar transport)
    • Stimuleren begeleid fietsen in groep van en naar school
    • Deze situaties vereisen volgens ons op korte termijn de nodige aandacht:
      • De toegangsweg tot de sporthal/gemeenteschool, de toegang tot domein de Waalmeersen.
      • De omgeving van de VBS en het woonzorgcentrum in Zulte.
      • De voetbalsite en de VBS in Olsene.

1.3.        Infrastructuur: onderhoud en werken

  • Een veilige infrastructuur voor alle weggebruikers inclusief minder mobiele mensen.
    • Bijzondere aandacht voor verkeer Pontstraat met oog op nieuwe ontwikkelingen
    • Afstemmen wegenwerken – coördinatie Openbare werken – betere aansluiting ( niet alles tegelijk)
    • Betere communicatie bij wegenwerken
    • Proactieve opvolging van de heraanleg van de N43 Olsene ( tussen kasteel Olsene en kern Zulte) Bijsturing plannen waar nog mogelijk en wenselijk is.
    • Mobiliteitsplan voor de De Piste dat rust creëert in De Piste
    • Realistisch mobiliteitsplan voor de drie kernen met bijzondere aandacht voor de nieuwe woonsites
    • Herinrichting diverse slecht leesbare kruispunten zoals Tuttegemstraat/Kruishoutemstraat, Tuttegemstraat/Meulebergstraat …
    • Herinrichten kruispunt met het bedrijventrrein D’Hoye in Wielsbeke. Het verkeer moet wegvloeien richting Waregem om daar naar de autostrade door te stromen.
    • Snelle doorstroming mogelijk maken op hoofdwegen om zo het sluipverkeer tegen te gaan.
    • De N459 (Oudenaardsesteenweg) als poort van de gemeente moet veiliger en aangenamer.
  • Trage wegen openen waar nuttig  -> vorm geven aan bestaand trage wegenplan (bleef 12 jaar in de kast liggen)
    • Propere, goed onderhouden en goed begaanbare voetpaden Opmaak van een periodiek onderhoudsplan
    • Verwijderen van alle obstakels op voetpaden, mindermobielen toets op alle voetpaden en opmaak bijhorend actieplan
    • Voorzien van zitplaatsen op wandelroutes ( vb omgeving waar veel senioren wonen)

  • Fietspaden:
  • Centrumstraat Olsene, krijgt prioriteit bij aanleg veilige fietsverbinding
    • Fietsveilige verbinding tussen nieuwe ontwikkelingen Lys Yarns, Wolspinnerij, site Denys en kerkplein
    • Afgescheiden fietspad tussen Machelen en Grammene
    • Herinrichting fietspad op bruggen (Oeselgemstraat en Statiestraat)
    • Uitgebreid fietsroutenetwerk verder verfijnen , betere aansluiting op F7
    • Nieuwe rioleringsprojecten koppelen aan vernieuwing bovenbouw met bijzondere prioriteit voor veiligheid fietsers: Gemiste kansen zoals in de Bokstraat in de toekomst voorkomen. In de geplande projecten zoals Kasteelstraat, Groeneweg, Bauterstraat, Terwallenstraat
    • Afgescheiden fietspaden waar mogelijk (ook zonder subsidies)
    • Beter onderhoud in alle seizoenen
    • Veilige fietsroutes
    • Versnelde creatie van fietsstraten waar wenselijk ( kaderend binnen globaal gemeentelijk mobiliteitsplan) vb omgeving Raveschoot
  • De spoorlijn:

De spoorlijn als belangrijke as bepaalt mee de ruimtelijke ontwikkeling  van onze gemeente. Hier omtrent voorzien we volgende actiepunten:

  • Realisatie volledig traject lange afstandsfietspad tussen stations van Deinze en Waregem. 
    • Zorgen voor goede aansluiting met de kernen en de industriezone
    • Aandacht voor ontsluiting van landbouw- en woongebieden bij de nakende sluiting overwegen door de NMBS, opvang doorstroming verkeer voorzien

1.4.        Duurzaam wagengebruik en openbaar vervoer

  • ‘Auto delen’ beter promoten en toegankelijker maken
  • Groter en beter verspreid aanbod laadpalen, minimum één snel laadstation per deelgemeente
  • Betere communicatie van het aanbod van De LIJN
  • Aandacht voor veilige bus stopplaatsen. Inzetten op haltes die voor iedereen vlot toegankelijk zijn (o.a. verhoogde instapplaats)
  • Het actief promoten van de flexbus, bijzondere aandacht voor connectie met buurgemeenten
  • Duidelijk parkeerbeleid op nieuwe woonsites
  • Onderzoek naar lokaal systeem van carpooling
  • Blijvend ambitieus streven naar trein stopplaats in onze gemeente
  • Onderzoek naar extra groene parking centrum Zulte (onderzoek aankoop centraal gelegen terreinen zoals Smatch parking Zulte)
  • Onderzoek herlocalisatie parking OC Olsene

Reacties

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *